Posts | Comments | E-mail /

ستراتیژی جدید جامعه جهانی درقبال افغانستان بعد از انتخابات

Posted by on Sep 29th, 2009 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

حمید “کابلی”

هرچند تا هنوزنتایج رسمی انتخابات درافغانستان معلوم نیست اما جامعه جهانی برای تعیین یک ستراتیژی جدید تلاش های را درقبال افغانستان بعد ازانتخابات آغاز کرده است.

به نظرمیرسد که جامعه جهانی بالای دو موضوع برای افغانستان بعد ازانتخابات دور دوم ریاست جمهوری کار خواهند کرد. یکی توانمند ساختن نیرورهای امنیتی کشور است تا این نیروها بخوبی بتوانند در مقابل مخالفین مسلح شورشی وافراطی طالبان تاریک نگر والقاعده به مبارزه بپردازند و از نظام نوپای دیموکراسی درافغانستان دفاع نمایند.

دومین هدفی که دنبال میگردد این است که جامعه جهانی گامهای قویتری را در راستای توسعه افغانستان بردارد. درکنارکشورهای اروپای گفته میشود که امریکا نیز بر توسعه اقتصادی به عنوان بخشی از ستراتیژی مبارزه با طالبان وتروریزم تاکید دارد. کارل آیکنبیری سفیر امریکا درافغانستان ضمن ضرورت گسترش توسعه در افغانستان بعد ازانتخابات تاکید نموده است که طرح های توسعه اقتصادی درافغانستان باید توسط افغانها هدایت واجراشود.

سفیر امریکا درافغانستان تصریح کرده است که اجرای طرح های توسعه اقتصادی بخشی ازاین ستراتیژی امریکا برای مبارزه با شورشیان طالب است همچنین پیش ازاین نیز باراک اوباما رییس جمهورامریکا بارها فرموده است که موفقیت درافغانستان فقط ازطریق نظامی امکان پذیرنیست ویکی از طرح های مهمی که باید درافغانستان روی دست گرفته شود. توسعه اقتصادی واجتماعی دراین کشوراست.

به هرحال چنین گزارشات برای مردم افغانستان امید بخش ونوید دهنده است. اما آنچه که منحیث یک سوال نزد مردم افغانستان باقی مانده اینست که چرا درراستای نوسازی وباز سازی تلاش نکردند. تا اینکه دامنه خشونت ها گسترش یافت. جامعه جهانی هشت سال قبل که به افغانستان آمدند دراولویت کاری شان طرح نوسازی وبازسازی افغانستان قرارداشت اما چنان مشغول درگیری ها شدن که جامعه جهانی طرح بازسازی ونوسازی را ازیاد بردنند.

جامعه جهانی به این باور است که این کمک ها باید توسط افغانها به مصرف برسد وتوسعه بایدتوسط خود افغانها درافغانستان صورت بگیرد.

اما واقیعاً این آرزو درآینده تحقق خواهد یافت یاخیر؟ فعلاً آنچه مایه امید واری است این است که جامعه جهانی یک باردیگر توجه به ضرورت توسعه اقتصادی واجتماعی درافغانستان شده است ودریافته است که یکی از طرح های که میشود خشونت ها را درافغانستان مهارکرد این است که افغانستان به سوی توسعه وپیشرفت گامهای اساسی را خواهد گذاشت. نا گفته نباید گذاشت که برماو شما مردم افغانستان است که در راستای امنیت کشورخودبا نیروهای امنیتی همکارباشیم وتا زمانیکه امنیت دریک کشور تامین نباشد هیچ گاهی پیشرفت وترقی کشورامکان پذیرنیست.باید همه باهم برای یک افغانستان آزاد،سربلند،مرفه وپیشرفته کوشش وتلاش نماییم.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د کورنيو چارو وزارت: حکيم شجاعي به د خلکو د شکنجې په تور ونيول شي
    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک