Posts | Comments | E-mail /

با در نظر داشت خروج نیروهای خارجی از افغانستان؛ تمدید پایگاه های نظامی روسیه در تاجکستان

Posted by on Aug 2nd, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

مسكو (غورځنګ) – گزارش ها حاکی از آن است که با در نظر داشت خروج نیروهای خارجی از افغانستان ، ولاديمير پوتين و امام علي رحمن روساي جمهور روسيه و تاجكستان در باره تمديد موافقت نامه استقرار پايگاه نظامي روسيه در تاجكستان تا سال ۲۰۲۵ به توافق رسيدند.

 به گزارش اعلامیهٔ دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري روسيه، پوتين و رحمن روز پنجشنبه در اقامتگاه رييس جمهور روسيه در نووآگاريوا ديدار و در خصوص یک سلسله مسایل وسيعي از موضوعات همكاري هاي دوجانبه گفتگو كردند.

بر اساس توافق سران دو كشور،  پارلمان تاجكستان در خزان  سال  آينده موافقت نامه استقرار پايگاه نظامي روسيه در اين كشور را تاييد خواهد كرد.

موافقت نامه تمديد استقرار پايگاه نظامي ۲۰۱ روسيه در تاجكستان در سال ۲۰۱۲ در جريان ديدار رييس جمهور روسيه از اين كشور به امضاي سران دو كشور رسيد و براي اعتبار يافتن نيازمند تصويب در مجلس تاجيكستان مي باشد.

در ديدار امروز روساي جمهور روسيه و تاجكستان با اشاره به اهميت همكاري هاي نظامي دو كشور بر نقش كليدي اين همكاريها براي تامين امنيت منطقه آسياي مركزي تاكيد شد.

روسيه موافقت كرده است كه در  بدل اجاره پايگاه نظامي در تاجكستان، ۲۰۰ ميليون  دالر براي تحويل تسليحات و تجهيزات نظامي به اردوی اين كشور تخصيص دهد.

روسيه موافقت نامه جديد استقرار پايگاه نظامي خود در تاجيكستان را در ماه مي تاييد كرد، اما دوشنبه تاييد اين موافقت نامه را به تاييد اسناد همكاري ديگر ميان دو كشور مشروط كرد.

رييس جمهور تاجكستان در ديدار امروز با پوتين گفت: موافقت نامه پايگاه ۲۰۱ روسيه در تاجكستان مهم ترين مورد همكاريهاي تخنیکي-نظامي دو كشور است و دوشنبه به حل مسايل در اين رابطه اهميت فراوان قائل است.

رحمن همچنين در پايان ديدار با پوتين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاجكستان علاقمند به سهم گیری روسيه در ساخت چهار نيروگاه برق آبي ديگر در اين كشور است.

پوتين رييس جمهور روسيه هم گفت: مسكو و دوشنبه براي تشديد مبارزه با تروريزم، قاچاق مواد مخدر و تبهكاري فرا  مرزی به توافق رسيدند.

وي افزود: با توجه به برنامه خروج نيروهاي خارجي از افغانستان در سال ۲۰۱۴، روسيه و تاجكستان رويكردهاي مشتركي در باره وضعيت اين كشور دارند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • در یک عملیات مشترک ، سه طالب مسلح بشمول ولسوال نام نهاد طالبان بهلاکت رسیدند
    • افراد مسلح در ولایت بغلان؛ چهار عضوی یک فامیل را هدف گلوله قرار دادند
    • محلي پولیس که حزبي داړه مار
    • دحرمينوهندار دحج يونليک اوه شپیتمه برخه
    • په خوست کې دښاري نظم پاکۍ او چاپيريال ساتنې عمومي کمپاين پيل شو
    • پاکستان بايددرعمل نقش بازى نمايد تا زمينه گفتگوهاى بين الافغانى مساعد شود
    • کشته شدن ۲ تن از نیروهای خارجی در شرق افغانستان
    • جعل کاری صدها میلیون دالری غضنفر گروپ در همکاری با وزارت تجارت و صنایع
    • تحریک طالبان کاملاً بی اختیار است و این بی اختیاری در موضوع قطر به وضاحت به مشاهده رسید: کرزی
    • د غمشريکی او ډاډګيرنې پيغام