Posts | Comments | E-mail /

نیروهای افغان پس از پایان ماموریت جنگی ناتو به حمایت چشمگیر اردوی امریکا نیازمند خواهند بود: پنتاگون

Posted by on Jul 31st, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:-ګزارش جدیدی که از سوی پنتاگون منتشر شد با هشدار ضمنی نسبت به گزینه صفر در افغانستان تاکید کرد که نیروهای افغان پس از پایان ماموریت جنگی ناتو در این کشور در سال آینده میلادی به حمایت چشمگیر اردوی امریکا و متحدینش همچنان نیازمند خواهند بود.

به گزارش آژانس خبری رویترز، روز سه‌شنبه یک مقام بلندپایه دفاعی امریکا اظهار کرد: پنتاگون طرحی به منظور خروج کامل نیروهای خود از افغانستان تا پایان سال 2014 در نظر ندارد اما شکست در دستیابی به توافق با کابل در زمینه مصونیت قضایی برای سربازان امریکایی می‌تواند چنین سناریویی را اجباری سازد.

از طرف دیگر، گزارش پنتاگون که دو سال یک بار منتشر می‌شود روز سه‌شنبه تاکید کرد که نیروهای افغان اساسا آمادگی این را ندارند که در تاریخ اول  جولای 2015 به تنهایی مسئول باشند.

“پیتر لاوویی”، معاون وزیر دفاع امریکا گفت: کمک‌های خارجی برای عملیات‌های اساسی ارتش افغانستان کلیدی خواهند بود. از جمله آنکه تضمین می‌کند سربازان افغان پول و غذا دریافت می‌کنند و همچنین قراردادهایی منعقد می‌شود تا آنها برای خودروهای خود سوخت داشته باشند.

لاوویی در یک کنفرانس خبری در تشریح گزارش مورد اشاره گفت: اینها نوعی از مهارت‌ها و قابلیت‌های کاربردی هستند که افغان‌ها در حال حاضر همچنان در حال تقویت آنها هستند. پنتاگون گزینه صفر را برای بررسی در نظر نگرفته است.

وی تاکید کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که پیش از آنکه نیروهای افغان بتوانند به حد کافی و به طور مستقل دارنده همه این مجموعه مهارت‌ها باشند، این مساله نیازمند یک دوره زمانی خواهد بود از جمله دوره پس از تاریخ سال 2014.

با وجود این لاوویی تاکید کرد که اگر امریکا و افغانستان نتوانند بر سر معاهده امنیتی دو جانبه برای دادن تضمین‌های حقوقی به سربازان امریکایی برای ماندن به توافق برسند، امریکا مجبور به خارج شدن از افغانستان خواهد شد. بدین ترتیب شما در نهایت به گزینه صفر خواهید رسید.

گزارش پنتاگون همزمان با این منتشر می‌شود که فرمانده بلندپایه نظامی جدید ناتو تصریح کرد: این ائتلاف امیدوار است که یک طرح عملیاتی دقیق برای ماموریت پس از سال 2014 خود در ابعاد کوچکتر در افغانستان از جمله در زمینه تعداد سربازان تا پایان سال جاری میلادی ارائه دهد.

تعداد سربازان ناتو و اینکه این میزان با نیازهای برآورد شده نیروهای افغان انطباق دارد می‌تواند مشخص کند که آیا افغان‌ها قادر به حفظ دستاوردهای به دست آمده علیه  شورشیان منعطف طالبان هستند یا خیر.

این گزارش درباره دورنمای امنیتی پس از سال 2014 به دلیل ندانستن تعداد سربازان ناتو گمانه‌زنی نکرد.

در این گزارش آمده است: ارزیابی اینکه که آیا دستاوردهای به دست آمده تا امروز پایدار خواهند بود تا زمانی که اندازه و ساختار دقیق حضور ناتو و امریکا در افغانستان پس از سال 2014 تعیین نشود، دشوار خواهد بود.

در این گزارش 181 صفحه‌ای به برخی خطرات علیه ثبات افغانستان از جمله فساد رایج در این کشور، منعطف بودن شبه نظامیان طالبان، روابط تیره با پاکستان و خطر خروج ناتو از افغانستان که تضعیف اقتصاد این کشور را موجب خواهد شد، اشاره شده است.

در این گزارش تاکید شد که طالبان در سال 2012 و در سه ماهه اول سال 2013 کنترول خود بر اراضی را از دست دادند.

این گزارش تاکید دارد که طالبان اکنون ناتوان‌تر و غیرمردمی‌تر است و همچنین بسیار از حد یک تهدید وجودی علیه دولت افغانستان به نسبت سال 2011 تنزل پیدا کرده است.

با این وجود این ، این گزارش هشدار داد که طالبان همچنان منعطف و انطباق‌پذیر بوده و از پناهگاه‌هایی در کشور همسایه یعنی پاکستان بهره‌مند است.

این گزارش تاکید دارد، مقامات سیاسی فاسد و ناشایسته در بخش‌هایی از دولت مرکزی افغانستان باعث تضعیف تاثیر و اعتبار دولت این کشور شده و دربردارنده تهدید علیه ثبات بلندمدت افغانستان است.

این گزارش می‌افزاید: مقامات مبارزه با فساد دولت افغانستان به جز تایید وجود فساد در ابعاد گسترده در تلاش‌های خود هیچ پیشرفت اساسی نشان نداده‌اند.

این گزارش خاطرنشان ساخت: در برخی مناطق مردم محلی، طالبان را کمتر از دولت فعلی افغانستان فاسد و سوءاستفاده‌گر می‌دانند.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • بهرنۍ عينكې!
    • بدون شرح
    • جان کری خشونت های اخیر مصر را به شدت محکوم کرد
    • د ټاکنو په اړه د استاد سياف له لوري “ملي اجماع” جوړېږي
    • در پی درگیری های خونین مصر معاون رئیس جمهور این کشور استعفا کرد
    • سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد خشونت های اخیر مصر را تقبیح کرد
    • روزی که مصر به خون مصری ها گلگون شد
    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ انفجار در یک رستورانت در ولایت تخار
    • خوست والي وايي که هر مامور درې ورځې غيرحاضري وکړي، کسر معاش به شي!!
    • د خوست ولایت د نادرشاه کوټ قومي مشرانو د دغه ولسوالۍ په اداري برخه کې د بدلون غوښتنه وکړه