Posts | Comments | E-mail /

حکم قضای عمری روزه

Posted by on Jul 30th, 2013 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

 

تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و
مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی
اشخاصیکه چندین سال را  روزه نگرفته چطور میتواند قضاء خویش را جبریه کند ؟ جواب دین در مورد همین است ، که با تمام خلوص نیت از الله خویش سپاسگزار شود که او به راه راست را هدایت نمود وبا توبه نصوح با خود صادقانه  تعهد سپارد که به اوامر دین مقدس اسلام  ثابت قدم میماند .
علما ء میگویند که دروازه توبه تا خروج آفتاب از مغرب قبل از روز قیامت و همچنین قبل از سکرات موت برای انسان باز میباشد و الله تعالی  وعده داده است که توبه آنها را قبول کند . طوریکه میفرماید : «  قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ  » ( سوره زمر آیه : 53 )  ( بگو ای‌ بندگان‌ من که‌ بر خود اسراف‌ روا داشته‌ اید از رحمت‌ خدا نومید نشوید در حقیقت‌ خدا همه‌ گناهان‌ را می‌آمرزد)  .
مراد از اسراف‌: افراط و زیاده‌روی‌ در گناهان‌ و ارتکاب‌ بسیار آنهاست‌. این‌ آیه‌ امید بخش‌ترین‌ آیه‌ در قرآن عظیم الشان  است‌ زیرا مشتمل‌ بر بزرگترین ‌بشارت‌ حق‌ تعالی‌ برای‌ بندگانش‌ می‌باشد.
ولی ااشخاصیکه  : در سالهای قبلی  زندگی خویش بدون عذر شرعی روزه نگرفته ، قضا ء اوردنش به او فایده ای نمی رساند و این بدان علت است که وقتی شخص بدون عذر شرعی ،عبادت را از مدت و زمان تعیین شده به تاخیر بیاندازد  ،قضا آن از او قبول نمی شود به دلیل فر موده پیامبر صلی الله علیه وسلم که :« هر کسی عملی انجام دهد که امر ما بر آن نباشد ،آن عمل مردود است »
و معلوم است که تاخیر عبادتی که دارای وقت معین است تا زمانی که وقت آن خارج شود بدون عذر شرعی، عملی است که امر الله و رسول بر آن نیست و در نتیجه مردود است و وقتی که مردود باشد انجام آن کار بیهوده است و فایده ای برای شخص ندارد .پس کسانی که عمدا عبادات دارای از وقت  معین  او به تاخیر می اندازند می گوییم: بر تو هیچ چیزی واجب نیست مگر اینکه به سوی الله توبه کنی یعنی توبه نصوح و اعمالت را صالح کنی و به زندگی ات روبیاوری و از پروردگار  ثابت ماندن بر آن چیزی که وی تو را به سوی آن هدایت داده خواستار شوی ( برای مزید معلومات در این مورد مراجعه شود سایت اسلامی عقیده )
یادداشت :
پروردگار با عظمت ما  راه نجات از آتش دوزخ را بندگان خویش نشان داده و در ( آیه 8 سوره تحریم ) میفرماید :
« یا ایها الذین آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا  » ( ای کسانیکه ایمان آورده اید ! به سوى خدا بازگردید و توبه کنید، توبه خالص )
اگر شخصی توبه و پشیمانی بدون بازگشت. را از صمیم قلب بعمل ارد و احساس کند که واقعا از گذشته خود نادم و پشیمان گشته و راه خود را به سوی خداوند عوض کرده، باید بداند که اهل توبه واقعی است و اینچنین توبه ای هرگز رد نمی شود.
علماء در تعریف توبه نصوح گفته اند که: توبه نصوح آن است که واجد چهار شرط باشد: پشیمانى قلبى، استغفار زبانى، ترک گناه، و تصمیم بر ترک در آینده.

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • بهرنۍ عينكې!
    • بدون شرح
    • جان کری خشونت های اخیر مصر را به شدت محکوم کرد
    • د ټاکنو په اړه د استاد سياف له لوري “ملي اجماع” جوړېږي
    • در پی درگیری های خونین مصر معاون رئیس جمهور این کشور استعفا کرد
    • سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد خشونت های اخیر مصر را تقبیح کرد
    • روزی که مصر به خون مصری ها گلگون شد
    • کشته و زخمی شدن ۱۳ نفر در نتیجهٔ انفجار در یک رستورانت در ولایت تخار
    • خوست والي وايي که هر مامور درې ورځې غيرحاضري وکړي، کسر معاش به شي!!
    • د خوست ولایت د نادرشاه کوټ قومي مشرانو د دغه ولسوالۍ په اداري برخه کې د بدلون غوښتنه وکړه