Posts | Comments | E-mail /

اوضاع افغانان برگشته از اروپا

Posted by on Jun 30th, 2013 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

 محمود شینواری

در سالهای گذشته به اثر جنگ های داخلی تعدادی زیادی از هموطنان ما به کشور های خارجی بخصوص اروپا پناهنده شدند در این اواخر بعضی کشور های اروپایی افغانان پناهنده را دو باره به افغانستان برگشت میدهند.

این افغانان برگشت خورده به وطن با مشکلات زیاد دچار هستند و یا میشوند.

در یکسال گذشته چهار افغان برگشته به کشور کشته و تعدادی زیاد اختطاف شدند. بعضی گروها در افغانستان با مهاجرین ایکه از خارج میایند مشکل دارند، بعضاً دشمنان انها به سراغ انها میایند و انها را به قتل میرسانند و یا اختطاف میشوند تا پول بدست بیاورند.

در این باره ملاقاتی داشتیم با وزارت مهاجرین افغانستان تا از آنها درین مورد سوالاتی داشته باشیم. در جریان پرس و پال به این نتیجه رسیدیم که وزارت مهاجرین صرف به افغانهای برکشته از پاکستان و ایران کار میکند که متاسفانه تعدادی زیادی از افراد که از ایران به افغانستان عودت میکند معتاد میباشد و جامعه را به مشکلات زیادی دچار میکند و کدام پلان خاص برای افغانهای برگشته از اروپا یا امریکا را ندارند. بعدا به قوماندانی پولیس کابل رفتیم تا از انها نیز سوالاتی داشته باشیم ولی متاسفانه در انجا هم کسی توجه خاص نداشت و مقامات بلند پایه حاضر به مصاحبه نگردید تا بلاخره در اخیر به کمک موسسات خارجی توانستیم که با چند فامیلی برگشته گفتگوی داشته باشیم که در طول دو سال گذشته از اروپا به افغانستان برگشته اند از نشست های که با این فامیل ها داشتیم نظر به علت خرابی وضع امنیتی نام این فامیل ها را ذکر کرده نمیتوانیم

در جریان این نشت ها واضح شد که این فامیل ها هنوز هم در افغانستان مخفی زندگی میکند. اطفال انها به مکتب و خانم ها به بیرون نمیروند و با هیچ کس ارتباط ندارند اکثرا این فامیل ها در حالت بسیار خراب وطاقت فرسا زندگی میکند. این باعث مریضی های روحی و روانی میشود که امکانات معالجه ان در افغانستان بسیار کم است.

دو روز قبل در یک حمله مسلحانه به موتر فامیل سلجوقی برگشته از المان یک تن کشته و دیگری زخم برداشت درین حمله به فامیل سلجوقی که مدت چهار سال را در المان سپری کرده بودند، پدر کشته و مادر زخمی شده اند.

به گفته شاهدان عینی حمله وقتی صورت گرفت که فامیل مذکور توسط موتر خود به بیرون از منزل میرفتند. به گفته قوماندان حوزه 11 امنیتی پولیس هرات این فامیل چندین بار از طرف دشمنان قبلی انها اخطار داده شد بود وی اضافه مکیند که فامیل به صورت مخفی در این منطقه زندگی میکردند. انها چندین بار به پولیس مراجعه کرده بودند ولی پولیس نمیتواند که هر افغان را محافظت نماید.

خبرنگار ما میگویند که در این رابطه تا هنوز کسی دستگیر نشده قابل یاد اوری است که یکماه قبل  حمله مسلحانه به فامیل عزیزی که به تازه گی از مملکت ناروی به هرات عودت کرده، نیز هدف حمله دشمنان و افراد مسلح ناشناس در منزل شان قرار گرفتند. قرار اطلاعات که دریافت کردیم این فامیل جان به سلامت برده.

به اساس اطلاعات خبرنگار ما از ناحیه اول شهر هرات 2 اپریل 2013 (13 حمل 1392) افراد مسلح به منزل عزیزی حمله کرده که خوشبخانه کسی اسیب ندیده فامیل عزیزی مدت قبل از مملکت ناروی به افغانستان برگشت نموده و در هرات به صورت مخفی زندگی میکرد خبرنگار ما میگوید که افراد مسلح ناشناس دیروز نیمه شب به منزل انها حمله کرده، کوشش نمودند تا که داخل خانه شوند اما بر اساس تلفون همسایه ها به پولیس کاری انجام نه داند به گفته همسایه ها فامیل عزیزی یک فامیل خوب و نجیب بوده و در مدت گذشته هیچ ضرری به کسی نرسانده اند. به اساس اطلاعات و شایعات موجود، بد رفتاری خانواده های که از غرب به افغانستان بخصوص هرات بر میگردند، زیاد شده است، یکعده افراد مجرم گمان میکنند که برگشته ها پول دارند و اگر آن ها را اختطاف کنند مبلغ زیادی به دست آورده میتوانند، یکعده متاسفانه مشکلاتی خانواده گی و یا شخصی قبلی و فامیل میداشته باشند که در افغانستان فراموش نمیشود و همیشه آتش دشمنی را نگاه میدارد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • توافق حزب اسلامی و حزب وحدت اسلامی بریک نامزد مشخص برای انتخابات
    • مظاهرات خشمگین مصر
    • د درواغو نه ویلو ورځ
    • د خوست ولايت مقام دژورې خواشينۍ اوډاډګيرنې پيغام
    • ایجاد راه آهن ترکمنستان-تاجکستان افغانستان محور مذاکرات دوشنبه
    • کشته شدن ۱۷ تن از اعضای گروه طالبان در ولایت بغلان
    • رقص و پایکوبی سربازان افغان و خارجی در ولایت قندهار
    • زخمی شدن ۸ نفر در حمله انتحاری قندهار
    • تا نابودی کامل کودتاگران به مبارزهٔ خود ادامه میدهیم:- رهبر اخوان المسلیمن مصر
    • توفان و عمامه