Posts | Comments | E-mail /

آمادگی نیروهای انگلستان در مورد سپردن زندانیان به دولت افغانستان

Posted by on May 29th, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

لشکرگاه:- گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای انگلیسی  به بازداشت غیرقانونی شماری از اتباع  افغانستان  متهم شده‌ و آنها آمادگی خود را در مورد سپردن این زندانیان به دولت افغانستان ابراز کرده اند.

 بر اساس  اسنادی که بی‌.بی‌.سی به دست آورده است، حدود 85  تبعهٔ افغان در کمپ  نظامی باستیون، مربوط به نیروهای انگلیسی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان زندانی هستند بی‌آنکه تشریفات قضایی لازم در مورد ادامه بازداشت آنان رعایت شده باشد.

به گفته وکلای مدافع هشت تن از این افراد، موکلان آنان تا چهارده ماه بدون ایراد رسمی اتهام و صدور قرار بازداشت در حبس بوده‌اند و بازداشت آنان غیرقانونی است. وکلای مدافع زندانیان، شرایط زندانی شدن موکلانشان را با وضعیت زندان امریکایی گوانتانامو مقایسه کرده و خواستار مداخله محاکم قضایی انگلستان برای پایان دادن به این وضعیت شده‌اند.

ولایت هلمند محل اصلی فعالیت نیروهای انگلیسی بوده و  کمپ باستیون بزرگترین پایگاه نظامی این نیروها در افغانستان محسوب می‌شود و محل استقرار حدود 30 هزار تن از نظامیان انگلیسی است.

بر اساس مدارکی که بی‌.بی‌.سی در اختیار دارد،  زندانیان افغان در زندان‌های موقت در این کمپ محبوس هستند.

وزارت دفاع انگلستان تاکید داشته که طبق مصوبه سازمان ملل متحد راجع به تشکیل و اعزام نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت افغانستان (ایساف)، اردوی انگلستان از لحاظ حقوق بین‌المللی مستقل و آزاد به بازداشت این افراد بوده و اقدامی غیرقانونی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گفته حقوقدانان وزارت دفاع انگلستان، نیروهای این کشور به عنوان بخشی از نیروهای ایساف می‌توانند مظنونان به اقدامات خصمانه علیه این نیروها و اتباع افغان را به مدت ٩٦ ساعت بازداشت کنند و “در شرایط استثنایی” مانند نیاز به گردآوری اطلاعات حساس به منظور حفظ جان نظامیان و غیرنظامیان، این مدت می‌تواند تمدید شود.

وزارت دفاع انگلستان بازداشت مظنونان به عملیات خصمانه را برای حفظ جان نظامیان انگلیس و  اتباع افغان لازم می‌داند.

اگرچه پیش از این، وزارت دفاع انگلستان گفته بود که نیروهای ایساف “اختیارات و امکانات” حبس افراد در افغانستان را ندارند، اما در ماه نومبر سال گذشته، وزیر دفاع انگلستان تصمیم گرفت به دلیل نگرانی از احتمال سوءرفتار با  زندانیان در زندان‌های افغانستان، از تحویل آنان به نهادهای محلی خودداری کنند.

وکلای انگلیسی هشت تن از  زندانیان در کمپ نظامی باستیون به بی‌.بی‌.سی گفته‌اند که موکلان آنان در جریان عملیات نیروهای انگلیسی در قریه های ولایت‌های هلمند و قندهار بازداشت شدند و بین هشت تا 14 ماه گذشته را در بازداشت بوده‌اند.

به گفته آنان، اقدام نیروهای انگلیسی مشمول تعریف “بازداشت و حبس غیرقانونی” است.

وکلای مدافع این هشت تن، بدون ذکر نام آنان، گفته‌اند که ماه گذشته، دادخواستی را تسلیم  یک محکمه در انگلستان کردند و خواستار اجرای اصل امنیت قضایی در مورد موکلان خود شدند. طبق این اصل، افراد زندانی باید مدت کوتاهی پس از بازداشت، برای صدور حکم بازداشت یا آزادی فوری، در  محکمه حاضر شوند.

قرار است  محکمه در ماه جولای به این استیناف رسیدگی کند اما وکلای مدافع هشت زندانی افغان معتقدند که وزارت دفاع انگلستان باید فورا زندانیان را آزاد کند چرا که به نظر آنان، نیروهای انگلیسی حق قانونی ادامه بازداشت این افراد را ندارند.

به گفته اعضای خانواده دو تن از  زندانیان، آنان در بهار سال گذشته دستگیر شدند و تحقیقات از آنان چند هفته به طول انجامید اما پس از خاتمه تحقیقات نیز از ایراد رسمی اتهام یا آزادی بازداشت شدگان خبری نشد.

هفته گذشته، به این دو زندانی اجازه ملاقات با وکلای مدافع داده شد و خانواده‌های آنان موضوع بازداشت خویشان خود را به آگاهی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، مسئول رسیدگی به وضعیت اسیران جنگی نیز رسانده‌اند.

در جریان رسیدگی مقدماتی به  استیناف وکلای هشت تن از  زندانیان افغان، قاضی محکمه لندن گفت که این  قضیه”سوالات حقوقی جدی” را در مورد اختیارات اردوی انگلستان در زندان و حبس مظنونان در افغانستان مطرح می‌کند.

وی افزود که نیروهای انگلیسی اجازه به ایجاد تشکیلاتی مشابه  به زندان گوانتانامو ندارند.

زندان گوانتانامو توسط نیروهای امریکایی در پایگاه نیروی بحری این کشور در خلیج گوانتانامو، کیوبا، ایجاد شده و گروهی از افراد مظنون به ارتباط با عملیات تروریستی در آن بازداشت هستند.

از آنجا که این زندان خارج از خاک امریکا واقع شده و  زندانیان نیز  اتباع ایالات متحده نیستند، اردوی آن کشور خود را به رعایت قوانین ایالات متحده در مورد حقوق  زندانیان ملزم ندانسته است؛ هر چند این موضع‌گیری با انتقاد مدافعان حقوق بشر و برخی حقوقدانان مواجه بوده است.

به گفته قاضی محکمه رسیدگی به  استناف  زندانیان کمپ باستیون، مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایجاد  صف بندی مبنی بر اینکه اردو های عضو این نیرو مجاز هستند هر کس را که یک تهدید امنیتی می‌دانند، دستگیر و زندانی کنند، ندارد.

در مقابل، وزارت دفاع انگلستان تاکید دارد که شواهدی در مورد ارتباط بازداشت شدگان با فعالیت‌های “جنایتکارانه” در دست دارد و بسیاری از آنان به کشتن یا سازمان دادن حمله و قتل نیروهای انگلستان در افغانستان مظنون هستند.

سخنگوی وزارت دفاع انگلستان تاکید داشته که بازداشت این افراد موقتی است و پس از حصول اطمینان از رفتار مناسب با آنان در زندان های افغانستان، به دولت این کشور تحویل خواهند شد.

وی همچنین گفته است که بازداشت و حبس افراد مرتبط با عملیات تروریستی، اقدامی اساسی و لازم در حفظ جان نیروهای انگلیسی و  اتباع افغان است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • دیوید کامرون: نیازی نیست از اوباما عذرخواهی کنم
    • په سوله بمباري وکړه !
    • نادرشاه کوټ ولسوالۍ کې له لسګونو ځوانانو څخه ازموينه واخيستل شوه
    • توزیع شناخت کارت های پاکستانی در ولایت کنر
    • مشکل یونیفورم دخترانه در مکاتب افغانستان
    • پاکستان آتش بس سرحدی را دوباره نقض کرد: هندوستان
    • ولسوال دشت ارچی ولایت قندز ترور شد: خبر عاجل
    • کندهار کې د ايدز په ناروغۍ پینځه كسه مړه شوي او ۲۶ نور پرې اخته دي
    • د کابل- هرات د لويي لاري موټر چلوونکو اعتصاب کړی دی
    • په ارزګان کې د حکيم شجاعي د نيولو په موخه عمليات پيل شوي