Posts | Comments | E-mail /

اجلاس مسكو نشانه ای از اهمیت افغانستان

Posted by on Mar 30th, 2009 and filed under افغانستان در آیینهء مطبوعات جهان. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

cartoon00998 

شهریار

دیروز وزیر امور خارجه افغانستان در جریان اجلاس مسكو كه در مورد افغانستان برگزار گردید، یاد آوری كرد كه برگزاری این اجلاس نشاندهنده اهمیت افغانستان و همچنین انگیزه كشورهای خارجی برای رسیدگی و در نظر گرفتن موضوع افغانستان می باشد. زیرا افغانستان از نظر سوق الجیشی در جایی قرار گرفته است كه همیشه مرز تلاقی سیاست های مختلف منطقه ای و جهانی بوده و در عرصه اقتصادی نیز همین اهمیت را داشته است. از همین رو است كه امنیت یا عدم امنیت در افغانستان همیشه از زاویه هایی اثرات منطقه ای و جهانی آن مورد ارزیابی قرار می گیرد و جامعه جهانی علاقه می گیرد تا برای حل مشكل افغانستان برنامه ریزی هایی را انجام دهد.

چیزی كه در این مورد قابل طرح است اینكه جامعه جهانی باید با توجه به حملات 11 سپتامبر متوجه این نكته شده باشند كه نبود دولت مقتدر و ملی در افغانستان می تواند این كشور را بار دیگر به پایگاه نا آرامی تبدیل كند كه از این طریق كلیه كشورهای جهان با خطر مواجه گردد.

موجودیت چنین نظریه ای باعث می گردد تا جامعه جهانی با استفاده از موجودیت نظام حاكم بر كابل سعی كنند تا با همكاری با این دولت و تقویه آن از فرو ریزی نظم و قانون در افغانستان جلوگیری كرده و به حاكمیت قانون در كشور كمك كنند. زیرا با فروریزی حاكمیت قانون، حلقه های مخالف با دولت افغانستان می توانند دوباره به قدرت رسیده و به گروه های ناراضی و تندرو نیز چراغ سبز نشان دهند.

انگلا مركل صدر اعظم آلمان نیز در اجلاس روز چهار شنبه هفته گذشته پارلمان آلمان به همین موضوع اشاره كرد كه اگر دولت مقتدر در افغانستان روی كار نباشد و به دولت موجود در افغانستان كمك صورت نگیرد امكان تكرار حملاتی كه در یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی انجام گردید دور از ذهن نخواهد بود و باید با آن مقابله كرد. مركل تصریح كرده است كه برای پرهیز از چنین وضعیتی باید كوشش شود تا سازمان ناتو در افغانستان به پیروزی برسد.

باید خاطر نشان ساخت كه امكان پیروزی سازمان ناتو در افغانستان زمانی میسر می باشد كه این سازمان در روندی حركت خود را سازگار سازد كه رضایت مردم افغانستان و حمایت آنان را نیز با خود داشته باشد. زیرا در نبود حمایت مردم با توجه به ساخت و بافت خاصی كه افغانستان دارد متصور داشتن چشم انداز پیروزی برای این سازمان چندان به ذهن نزدیك نخواهد بود.

چیزی كه بسیار واضح و مبرهن است كه همین مسئاله باعث گردیده تا امریكایی ها نیز به این نظریه بیافتند كه ستراتیژی اجرا شده شان در افغانستان، كارآیی كافی را نداشته و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. از همین رو است كه دیده می شود كه بعد از روی كار آمدن باراك اوباما رییس جمهور دموكرات امریكا، اولین برنامه ای كه از سوی وی مورد تذكر قرار گرفت این بود كه باید ستراتیژی امریكا در جنگ افغانستان مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گیرد.

چیزی كه در این فرایند مهم بود اینكه باراك اوباما به درخواست حامد كرزی رییس جمهور كشور پاسخ مثبت داده و هیئتی را برای مشاركت در بازنگری ستراتیژی امریكا در افغانستان به امریكا دعوت كرد كه این هیئت كه بیشتر از مقامات نهادهای نظامی و امنیتی كشور بودند به سرپرستی وزیر امور خارجه به عنوان مسوول نهاد دیپلماسی كشور به امریكا رفته و در پروسه بازنگری و تجدید نظر در سیاست موجود امریكا در مورد افغانستان سهم گرفتند.

با توجه كه در اخر ماه مارچ كنفرانسی در مورد افغانستان در لاهه هالند نیز برگزار می گردد و همچنین در اجلاس سازمان ناتو نیز كه عنقریب در كشورهای فرانسه و آلمان برگزار می گردد نیز موضوع افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت و روی ستراتیژی بازنگری شده امریكا نیز ممكن است در آن بحث گردد، این مفكوره بار دیگر شكل می گیرد كه افغانستان همچنان اولویت ارزشمند برای سیاستگذاری بین المللی می باشد زیرا بدون افغانستان تامین امنیت جهانی نیز با مخاطراتی همراه خواهد بود.

با توجه به اینكه برنامه ریزی ها در افغانستان تنها از طریق جلب رضایت مردم كشور امكان پذیر خواهد بود اولین مسئاله ای كه باید از سوی مقامات كشورهای كمك كننده و ذیدخل در افغانستان بخصوص كشورهای دارای نیروی نظامی و جنگنده در كشور ما باید مورد نظر قرار گیرد این است كه این كشورها باید ستراتیژی خود را بر اصل رضایت مردم استوار نمایند.

تاریخ نشان می دهد كه افغانستان كشوری است كه بیشترین حركت های سیاسی مثمر و غیر مثمر در آن از خواسته هایی شكل گرفته كه بیشتر از سوی رهبران قبایلی مطرح گردیده است. از آنجاییكه ساخت و بافت قبایلی و ریشه هایی كه این ساخت و بافت در عمق اراده های سیاسی در تاریخ افغانستان داشته است، اكنون نیز بهترین راه این خواهد بود كه كشورهای درگیر در جنگ افغانستان در برنامه ریزی ها و تطبیق و تحقق پلان های خود در كشور ما ساخت و بافت موجود در كشور را مورد نظر قرار داده و كوشش كنند تا حركت های شان را با خواسته های مردم بخصوص قبایل در مناطق جنوب كشور سازگار نمایند.

باید از همین اكنون باور داشت كه تنها اضافه كردن نیروی نظامی به تنهایی كافی نخواهد بود. زیرا این نیروها به امكانات تجهیزاتی لازم ضرورت دارند كه با توجه به نا امن بودن دره خیبر در شمال غرب پاكستان تجهیز و اكمال این نیروهای هزینه بر خواهد بود. اما اگر حركت های نظامی به حركت های سیاسی در راستای بازسازی افغانستان و ساخت و ایجاد كار و آسایش برای مردم تبدیل گردد می تواند چندین مرتبه نتیجه بخش تر باشد.

 

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • حامد کرزی بتاریخ ۲۶ اګست به پاکستان سفر می کند
    • نواز شریف جانشین پرویز اشفق کیانی را تعیین می کند
    • د خوست ولایت د سیلاوونو او بارانونو په اړه ددې ولايت مقام د ژورې خواشينۍ او ډاډګیرنې پيغام
    • له هیواده بهر میشتو افغانانو د اختر ورځ ولمانځله
    • آلمان اطلاعات بی سیم افغانستان را در اختیار امریکا قرار داده است
    • حامدکرزی د پغمان او شکردرې په ولسوالیوکې د وروستیو سیلاوونو له امله پر رامنځته شویو ځاني تلفاتو او مالي زیانونو خواشینی شو
    • مهاجرین غیر قانونی در یونان دست به اعتراضات خشونت آمیز زدند
    • رهبر القاعده به زندانیان این گروه در عربستان سعودی وعده آزادی داد
    • د کونړ په ولایت کې د “ناموسي وژنو” په اړه خبرداری
    • وزارت خارجهٔ امريكا عاملان كشتار مردم عراق در روز عيد فطر را دشمنان اسلام قلمداد کرد