Posts | Comments | E-mail /

ائتلاف ملى: تلاش اپوزيسيون براى صلح دسيسۀ خارجى نيست

Posted by on Jan 31st, 2013 and filed under سپینې خبرې. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل : ائتلاف ملى، از گفته هاى اخير رييس جمهور کرزى سخت انتقاد نموده ميگويد که اگر احزاب، اپوزيسيون سياسى، جامعه مدنى و ديگر نهادها در رابطه به صلح تلاش ميکنند؛ اين دسيسۀ خارجى نيست.

حامد کرزى رييس جمهور، روز گذشته گفت که مذاکرات صلح، بايد تنها از طريق شوراى عالى صلح آغاز شود و گفتگوهاى متفرق، دسيسۀ خارجى ها بخاطر تضعيف افغانستان است و حکومت، اين دسيسه را خنثى کرده و بازهم اگر دسيسه شود، آنرا خنثى مى کند.

وى افزود که خارجى ها به بعضى سياسيون (اپوزيسيون حکومت) وعده مى دهند که آنها را تنها با طالبان مى نشانند و نبايد با شوراى عالى صلح مذاکره کنند.

به گفتۀ حامد کرزى، خارجى ها به اين سياسيون و رهبران طالبان وعده مى دهند که از آنها شخصيت مى سازند؛ اما اين براى تضعيف افغانستان، يک فريب است و نبايد طالبان و سياسيون، فريب بخورند و لازم است که مذاکرات را از طريق شوراى عالى صلح، به پيش ببرند.

اما داکترعبدالله رييس ائتلاف ملى(اپوزيسيون حکومت) از گفته هاى رييس جمهورکرزى انتقاد نموده، گفت  که رييس جمهور؛ گفتگوهاى صلح، دولت وقدرت را درانحصار خود قرار داده است.

وى که امروز درمراسم تجليل از ميلاد مسعود حضرت محمد(ص) در “مسجد الزهرا” در دشت برچى کابل صحبت ميکرد، افزود که مردم صلح باعزت،عادلانه و پايدار ميخواهند و مذاکرات صلح، وقتى شروع ميشود که طالبان اعلام کنند که آمادۀ مذاکره با نظام فعلى هستند.

رييس ائتلاف ملى تصريح کرد که در مذاکرات صلح با مخالفان مسلح، بايد همه جناح هاى سياسى و نهادهاى جامعۀ مدنى شرکت داشته باشند؛ اما اينکه اين مذاکرات از طريق شوراى عالى صلح و يا از راه ديگر صورت بگيرد، توضيح نداد.

داکتر عبدالله که هفت سال در حکومت حامد کرزى، به حيث وزير خارجه وظيفه اجرا نموده، از پروسه صلح حکومت انتقاد نموده، هشدار داد: “هيچ نظام با چنين طرز تفکر، دوام نخواهدداشت و بيشتراز اين، به رييس جمهور اجازه داد نميشود که با سرنوشت مردم بازى کند.”

وى با ذکراينکه نظام فعلى، از همه مردم نمايندگى کرده نميتواند، تاکيد نمود که مردم در مورد سرنوشت خود بى تفاوت نخواهند نشست.

سيدعلى کاظمى عضو ارشد ائتلاف ملى و رييس حزب اقتدارملى نيز انتقاد نموده گفت: صلحى که حکومت روى آن تاکيد ميکند که بايد از يک آدرس صورت بگيرد، آيا ازآن طريق صلح پايدار به وجود خواهدآمد و آيا مخالفان مسلح و اپوزيسيون سياسى و جامعه مدنى و جامعه زنان، شريک اين مذاکرات هستند يانه؟ که حکومت شعار ميدهد که بايد از يک آدرس گفتگو شود.

وى علاوه کرد: “حکومت، صلح و شعارهاى احساساتى را که مطرح مى کند وبه ديگران نيز اجازه نميدهد که درهمچو گفتگوها شرکت کنند، بايد بداندکه اگر احزاب، اپوزيسيون سياسى، جامعه مدنى و زنان در رابطه به صلح تلاش ميکنند، اين دسيسه نيست.”

 کاظمى، افغانستان را قربانى سياستهاى افرادى دانست که بخاطر منافع خود، بحث هايى را مطرح ميکنند.

وى افزود که اگر دولت، صلح آورده نميتواند، بگذارد که مردم خود در مورد سرنوشت شان تصميم بگيرند.

نورالحق علومى عضو ديگر ائتلاف ملى و رييس حزب متحدملى، دراين نشست در واکنش به گفته هاى   حامد کرزى گفت که مذاکرات صلح، حق اين ساختار و يا آن ساختار نيست.

وى علاوه کرد که حکومت هيچ برنامه، نيت و اراده بخاطرآوردن صلح ندارد و هرگاه ساختارهاى سياسى نيت مذاکره را ميکنند، حکومت کوشش ميکند که مانع همچو حرکت ها شود.

 اين اظهارات، درحالى انعکاس مى يابد که اپوزيسيون حکومت، اخيراً با طالبان در فرانسه مذاکرات غيررسمى نمودند و قرار بود که نشست صلح، به ميانجيگيرى دفتر معاونت سياسى ملل متحد (يوناما)، به اشتراک جناح هاى افغان در قزاقستان داير شود، که تا حال داير نشده است.

بعد از اين اعلام ملل متحد، حامد کرزى گفت: هر حرکت صلحى که باشد، بايد در داخل افغانستان باشد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • توافق حزب اسلامی و حزب وحدت اسلامی بریک نامزد مشخص برای انتخابات
    • مظاهرات خشمگین مصر
    • د درواغو نه ویلو ورځ
    • د خوست ولايت مقام دژورې خواشينۍ اوډاډګيرنې پيغام
    • ایجاد راه آهن ترکمنستان-تاجکستان افغانستان محور مذاکرات دوشنبه
    • کشته شدن ۱۷ تن از اعضای گروه طالبان در ولایت بغلان
    • رقص و پایکوبی سربازان افغان و خارجی در ولایت قندهار
    • زخمی شدن ۸ نفر در حمله انتحاری قندهار
    • تا نابودی کامل کودتاگران به مبارزهٔ خود ادامه میدهیم:- رهبر اخوان المسلیمن مصر
    • توفان و عمامه