Posts | Comments | E-mail /

اظهارات کرزی باعث رجوع طالبان به امریکا شد

Posted by on Jan 30th, 2012 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل: یک مقام سابق طالبان با بیان این که طالبان قانون اساسی افغانستان را نمی‌پذیرد، اظهارات حامد کرزی پس از ترور “برهان الدین ربانی” را عامل اصلی رجوع طالبان برای مذاکرات مستقیم با امریکا عنوان کرد.

به گزارش  گران افغانستان، “سید محمد اکبر آغا” رهبر سابق “جیش المسلمین” وابسته به طالبان در زمینه می گوید: طالبان درخواست دولت افغانستان و امریکا را مبنی بر پذیرفتن قانون اساسی افغانستان و گذاشتن سلاح بر زمین، نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به تمایل طالبان برای مذاکرات مستقیم با امریکا، گفت: اظهارات چهار ماه پیش حامد کرزی که مذاکره با طالبان را رد کرد، عامل استقبال طالبان از مذاکرات مستقیم با امریکا شد.

اکبر آغا با اظهار تردید درباره صادقانه بودن مذاکرات صلح امریکا با طالبان، تصریح کرد: در صورتی که مذاکرات صلح صادقانه نباشد، گفتگوی طالبان چه با امریکا و چه با دولت افغانستان، نتیجه‌ای در پی ندارد.

رهبر سابق جیش المسلمین در مورد ایجاد دفتر برای طالبان در قطر و رفتن شماری از سران این گروه به قطر، گفت: مذاکرات در این زمینه جریان دارد اما تاکنون برای طالبان دفتر ایجاد نشده است.

این مقام سابق طالبان با اشاره به تغییر مواضع طالبان درباره برخی مسائل، گفت: طالبان مواضع گذشته خود را تغییر داده اند و اکنون علاقه دارند تا تمام جناح‌ها در افغانستان به ویژه گروه‌های جهادی در ساختار نظام آینده سهم داشته باشند.

وی از دیدگاه مثبت طالبان به حضور زنان در جامعه نیز خبر داد و گفت: طالبان نمی‌خواهند که با آموزش زنان مخالفت کنند.

در همین حال “قلم‌الدین” رئیس سابق اداره “امر به معروف ” طالبان می‌گوید که شماری از گروه‌ها در افغانستان، مانع روند صلح این کشور هستند.

وی در گفتگو با شبکه “افغان نیوز” با اشاره به آمادگی طالبان برای مذاکرات صلح، گفت: تا زمانی که اعضای طالبان در زندان‌های امریکایی بسر ببرند و نام رهبران این گروه در لیست سیاه سازمان ملل وجود داشته باشد، مذاکرات صلح مؤثر نخواهد بود.

این مقام سابق طالبان تصریح کرد: برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان، موانع زیادی وجود دارد.

“احمدرشید”  خبرنگار پاکستانی نیز در تازه‌ ترین مقاله خود که در رسانه‌ها منتشر شده، نوشته است: آزادی مقامات طالبان از گوانتانامو، موضوع جدی در روند مذاکرات صلح است.

به گفته وی، طرح آزادی رهبران طالبان باید یک ماه پیش به  کانگریس امریکا ارسال می‌شد اما تاکنون چنین نشده است.

این  خبرنگار با اشاره به ابهام در روند مذاکرات صلح، نوشته است: مشخص نیست که طالبان پیش از آزادی زندانیان خود از گوانتانامو، علاقه‌ای به مذاکرات صلح دارند یا خیر؟

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • حامد کرزی بتاریخ ۲۶ اګست به پاکستان سفر می کند
    • نواز شریف جانشین پرویز اشفق کیانی را تعیین می کند
    • د خوست ولایت د سیلاوونو او بارانونو په اړه ددې ولايت مقام د ژورې خواشينۍ او ډاډګیرنې پيغام
    • له هیواده بهر میشتو افغانانو د اختر ورځ ولمانځله
    • آلمان اطلاعات بی سیم افغانستان را در اختیار امریکا قرار داده است
    • حامدکرزی د پغمان او شکردرې په ولسوالیوکې د وروستیو سیلاوونو له امله پر رامنځته شویو ځاني تلفاتو او مالي زیانونو خواشینی شو
    • مهاجرین غیر قانونی در یونان دست به اعتراضات خشونت آمیز زدند
    • رهبر القاعده به زندانیان این گروه در عربستان سعودی وعده آزادی داد
    • د کونړ په ولایت کې د “ناموسي وژنو” په اړه خبرداری
    • وزارت خارجهٔ امريكا عاملان كشتار مردم عراق در روز عيد فطر را دشمنان اسلام قلمداد کرد