Posts | Comments | E-mail /

كسي كه به برنامه‌ها و هشدارهاي ما گوش نمي‌دهد با آتش بازي مي‌كند: سفیر روسیه در ناتو

Posted by on Dec 4th, 2011 and filed under افغانستان در آیینهء مطبوعات جهان, تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

ديميتري روگوزين با اشاره به برنامه استقرار راکت هاي ناتو در شرق اروپا گفت: استقرار اين  راکت ها غيرقانوني است بنابراين آنها براي ما هدفي قانوني براي حمله محسوب مي‌شوند.

به گزارش  گران افغانستان، ديميتري روگوزين، سفير روسيه در سازمان پيمان اتلانتيك شمالي(ناتو) در گفتگو با مجله آلماني شپيگل با اشاره به اختلافات هميشگي روسيه و ناتو درخصوص استقرار سیستم دفاع ضد راکتی ناتو در شرق اروپا گفت: استقرار  راکت هاي امريكا در خاك اروپا غيرقانوني است از اين رو مي‌تواند يك هدف حمله قانوني محسوب شود.

وي با اشاره به برنامه آینده دولت روسيه كه میدودف پيشتر به آنها اشاره كرده بود و عبارت از استقرار  راکت هاي سكندر در شهر كالينينگراد و اينكه آيا اين برنامه تنها يك تبليغات انتخاباتي است يا نه، گفت: كسي كه به برنامه‌ها و هشدارهاي ما گوش نمي‌دهد با آتش بازي مي‌كند. وضعيت بسيار مهمتر از آن است كه ما بخواهيم از آن به عنوان ابزاري براي انتخابات استفاده كنيم.استقرار  راکت هاي امريكا در خاك اروپا تهديدي براي امنيت ملي ما محسوب مي‌شود و روابط امريكا و روسيه را در سطح جهاني بيش از پيش به خطر مي‌اندازد.

روگوزين گفت: اين رو ما در اين مساله كاملا جدي هستيم و آن را جنايتي عليه مردم روسيه مي‌دانيم.

روگوزين در پاسخ به اين سوال كه هدف راکت هاي سكندر كه مجهز به سر گلوله هاي اتومي هستند، چيست، گفت: اين  راکت ها به ما امكان مي‌ بخشند  که راکت هاي ناتو را هدف قرار دهيم.  راکت هايي كه عليه ما هستند.

وي افزود: امريكايي‌ها استقرار اين  سیستم دفاع ضد  راکت را به بهانه تهديدات ايران توجيه مي‌كنند. اگر اين طور است اين  راکت ها بايد در نزديكي مرزهاي اين كشور استقرار يابند نه در قفقاز يا در حوزه درياي مديترانه.

روگوزين در ادامه گفت: پيشنهاد ما به امريكا اين بود كه به طور مشترك در ساخت يك سيستم راداري در آذربايجان و يا جنوب روسيه شركت كرده و هر دو به عنوان دو متحد كاملا برابر  سیستم دفاع ضد راکتي خود را در يكي از اين مناطق مستقر كنيم.اين در حالي است كه پولند و يا ديگر كشورهاي هدف استقرار  سیستم دفاعي امريكا براي روسيه مساله‌اي بسيار ناخوشايند و غيرمنطقي محسوب مي شوند.

اين مقام روسيه در ناتو همچنين با اشاره به توافقات مدودف و اوباما در نشست اخير اين دو گفت: مذاكرات اوباما و مدودف قبل از هر چيز به ضمانت‌هاي امنيتي دو كشور در خصوص اين سیستم راکتی مربوط مي‌شد.

روگوزين در ادامه گفت: طرح استقرار اين  راکت ها از سوي امريكا مطرح شد و نه روسيه، با اين حال ما همچنان براي دست يافتن به راه حلي مشترك زمان داريم. اگرچه اين زمان زياد نيست و تنها چند ماه بيشتر به برگزاري نشست ماه می ناتو در شيكاگو باقي نمانده است اما مي‌توانيم به توافقاتي برسيم.

اين مقام روسي در پاسخ به اين سوال كه آيا پوتين سياست خارجي شديدتري در تقابل با امريكا دنبال مي‌كند، گفت: ما مخالف امريكا نيستيم، بلكه مخالف جهاني هستيم كه در آن قدرت و زور بر همه چيز مسلط است.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه روسيه اكنون قدرت و جايگاه خود را در جهان چگونه مي‌بيند ومتحدان اين كشور چه كساني هستند، افزود: هدف ما اتحاد روسيه با اروپاست نه به عنوان يك عضو از اتحاديه اروپا بلكه به عنوان يك متحد نزديك با اين اتحاديه. براي ما بسيار مهم است كه روسيه بار ديگر به فضاي سياسي وهمكاري با اروپا بازگردد.

اين مقام روسي در ادامه با اشاره به اختلاف نظر و درك روسيه و اروپا از دموكراسي افزود: به نظر ما دموكراسي به سيستمي گفته مي‌شود كه هر كشوري با كمك آن امنيت سيستم سياسي خود را تضمين مي‌كند. امريكايي‌ها سيستم سياسي خود را خوب مي‌دانند در صورتي كه من چنين عقيده‌اي ندارم.

در امريكا دو حزب اين كشور از دهه‌هاي پيش قدرت سياسي در اين كشور را انحصاري كرده‌اند، در انگلستان نيز يك نظام سلطنتي حاكم است در صورتي كه من حامي سيستم سياسي جمهوري هستم. از اين رو براي من فرقي نمي‌كند كه روس‌ها و انگليسي‌ها چه نظري در خصوص انتخابات روسيه دارند.

روگوزين همچنين در پاسخ به سوال مجلهٔ شپيگل مبني بر آنكه حزب پوتين نيز نتايج انتخابات سال‌هاي گذشته اين كشور را انحصاري كرده است، گفت: اين مشكلي است كه مربوط به اتباع روسيه مي‌شود. مشكلاتي در سيستم سياسي ما وجود دارد كه ما سعي مي‌كنيم آنها را بهبود بخشيم. چيزهاي بسياري وجود دارد كه ما هم آنها را نمي پسنديم اما سعي مي‌كنيم آن‌ها را اصلاح كنيم.اما اگر شرايط جهان به همين منوال ادامه يابد و به محض آن كه رژيمي خوشايند ما نبود، همچون رژيم قذافي، سعي در سرنگوني آن داشته باشيم دراين صورت اوضاع به خوبي پيش نخواهد رفت.

روگوزين گفت: غرب با بهار عربي بازي خطرناكي را شروع كرده است.

وي افزود: ما شاهد حضور جريان‌هاي اسلامي در كشورهاي عربي هستيم.غرب از انقلاب تمامي اين كشورها از تونس گرفته تا ليبيا- مصرحمايت كرد اما اين احتمال وجود دارد كه غرب قرباني رژيم‌هاي آینده اين كشورها شود.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • دهیواددخپلواکۍ دورځې د۹٤مې کليزې په وياړ دخوست والي دمبارکۍ پيغام
    • مصاحبه با محترم آصف آهنگ دانشمندی که چراغ مشروطه خواهان را روشن نگاه داشته است
    • جلسه شورای امنیت ملی: از روز تاریخی و خجستهء استراد استقلال کشور با شکوهمندی تجلیل بعمل آید
    • عنوانی حامد کرزی پیام های تبریکیهء سران کشور های مختلف جهان به مناسبت استرداد استقلال کشور
    • د خوست ولایت د شمل فارم باغ په سيمه کې د اوه شپیته مليونه افغانيو په لګښت د يوه لوى پله د بنسټ ډبره کیښودل شوه
    • وحدت ملى بخاطرحفظ استقلال کشور آرمان ستُرگ شاه امان اﷲ بود!
    • مدت اقامت مهاجرین افغان در پاکستان تا سال ۲۰۱۵ تمدید شد
    • نماد استقلال، منار وزارت دفاع یا طاق ظفر پغمان
    • دخپلواکۍ دگټلو تاريخي خاطرې يادمو مبارک
    • ادرار بصورت ایستاده