Posts | Comments | E-mail /

با بالا گرفتن آوازه افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر؛ سفیر افغانستان در دوحه به کابل فرا خوانده شد

Posted by on Dec 15th, 2011 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- وزارت خارجه افغانستان بدون ذکر دلیل اعلام کرده است که سفیر خود در قطر را به کابل فرا می‌خواند و سطح روابط را به  سکرتر اول کاهش می‌دهد که این اقدام پس از انتشار خبرهایی مبنی بر افتتاح قریب الوقوع دفتر سیاسی طالبان در قطر انجام می‌شود.

به گزارش گران افغانستان، لحظاتی پیش وزارت خارجه افغانستان  اعلامیه ای را به رسانه‌ها ارسال و این خبر را منتشر کرد.

در این بیانیه، با قدردانی از همکاری‌های دولت قطر در بازسازی افغانستان، آمده است که جمهوری اسلامی افغانستان، بنا بر علائق و پیوند‌های برادرانه با دولت قطر، اهمیت فراوانی به مناسبات 2 کشور قائل است اما با توجه به تحولات اخیر در افغانستان و منطقه، دولت افغانستان تصمیم گرفته است تا “خالد احمد زکریا” سفیر خود در دوحه را به ‌منظور برخی مشوره ها، به مرکز فرا خواند.

این اعلامیه تصریح کرده است که مناسبات دیپلماتیک میان 2 کشور از طریق سفارت افغانستان در دوحه در سطح  سکرتر موقت ادامه فعالیت خواهد یافت.

این خبر در حالی منتشر شده است که امروز یک روزنامه هندی اعلام کرد که بازگشایی دفتر سیاسی طالبان در قطر در آخرین مراحل خود قرار دارد.

نشریه هندو چاپ دهلی نوشت: به گفته منابع دیپلماتیک هندی، این دفتر سیاسی اگرچه از امتیازات یک دفتر دیپلماتیک برخوردار است اما مصونیت رسمی یک دفتر سیاسی را دارا نمی‌باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که “طیب آقا” نماینده طالبان و منشی خصوصی سابق “ملا عمر” رهبر طالبان، به همراه “شهاب‌الدین دلاور” و “سهیل شاهین” از دیپلمات‌های سابق طالبان، هفته گذشته برای بررسی جزئیات مربوط به این دفتر با مقامات امریکایی در قطر دیدار کردند.

اخبار مربوط به تأسیس دفتر سیاسی طالبان در خارج از کشور اولین بار در ماه سپتمبر منتشر شد و استانبول یا قطر به عنوان کشورهای احتمالی برای تأسیس این دفتر پیشنهاد شدند، اما بالاخره کشور قطر به خاطر نزدیکی با  منطقه  به  حیث  نمایندگی طالبان انتخاب شد.

برخی گزارشات حاکی است با نزدیک شدن به زمان خروج نهایی نیروهای ناتو از افغانستان و بی نتیجه ماندن جنگ، امریکا با طرح افتتاح دفتر سیاسی طالبان در قطر تا پایان امسال موافقت کرده است.

در حالی که برخی بر این باورند که بازگشایی یک دفتر سیاسی برای طالبان می‌تواند روند مذاکره با این گروه را  آسان کند، اما “ذبیح الله مجاهد” یکی از سخنگویان طالبان به تازگی اعلام کرده است که با توجه به این که طالبان برنده این جنگ هستند، نیازی به مذاکره ندارند.

در صورتی که ارتباطی میان احضار سفیر و افتتاح دفتر سیاسی طالبان وجود داشته باشد این گمانه وجود دارد که امریکا با  متحدین غربی خود بدون آن که دولت افغانستان را در جریان قرار داده باشند، اقدام به افتتاح دفتر طالبان در قطر کرده باشند.

چندی پیش نیز طالبان با وساطت آلمان و قطر، 2 دور مذاکرات مخفیانه را با طالبان انجام داد که این مذاکرات توسط برخی رسانه‌ها و حامد کرزی افشا شد.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement Middle East Banners

اندازهء فانت را تغییر دهید

  • A A A
  • ویدیو های همین لحظه از الجزیره

    ویدیو های مورد پسند تان را در ((گران افغانستان)) مشاهده کنید

    Loading...

    تازه مطالب

    دور جدید فعالیت شورای ملی افغانستان با حضور حامد كرزی آغاز شد

    دور جدید فعالیت شورای ملی افغانستان با حضور حامد كرزی آغاز شد

    January 21st, 2012

    كابل – گزارش های تازه حاکی از آن است که  دور جدید فعالی�[...]

    یک تمساح وحشی یک دختر ۱۰ سال را بطور کامل بلع نمود

    یک تمساح وحشی یک دختر ۱۰ سال را بطور کامل بلع نمود

    January 21st, 2012

    جگارتا:- گزارش های تازه حاکی از آن است که صبح  امروز یک [...]

    نماینده خاص امریكا وارد كابل شد

    نماینده خاص امریكا وارد كابل شد

    January 21st, 2012

    كابل-  گزارش ها حاکی از آن است که نماینده  خاص امریكا د[...]

    خطر اخوان المسلمین کمتر از خطر ایران نیست: قوماندان پولیس دوبی

    خطر اخوان المسلمین کمتر از خطر ایران نیست: قوماندان پولیس دوبی

    January 21st, 2012

    دوبی:- گزارش های رسیده از کنفرانس "امنیت ملی و منطقه ای [...]

    قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران: جنوب لبنان و عراق تحت تاثیر جمهوری اسلامی هستند

    قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران: جنوب لبنان و عراق تحت تاثیر جمهوری اسلامی هستند

    January 21st, 2012

    تهران: قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در نشس�[...]