Posts | Comments | E-mail /

گوانتاناموی دوم امریکا در افغانستان

Posted by on Aug 5th, 2013 and filed under خبرونه. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

کابل:- از میان چالش‌هایی که امریکا با کنار کشیدن از جنگ افغانستان با آن مواجه شده، سخت‌ترین آنها ممکن است تعطیلی زندانی باشد که “گوانتاناموی دوم” لقب گرفته است.

به گزارش سایتخبری نیوز، امریکا 67 زندانی غیرافغان را در آنجا نگاه داشته است. بعضی از این زندانیان عوامل بی‌رحم القاعده توصیف شده‌اند که در ماه‌های پس از حملات 11 سپتمبر 2001 در سراسر دنیا دستگیر شده‌اند. آنها بیش از یک دهه بعد هنوز در زندانی مخوف در پایگاه هوایی بگرام در بیرون کابل نگهداری می‌شوند.

مسدودی این زندان باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلاتی می‌شود که دولت اوباما در تعطیلی مرکز بازداشت گوانتانامو در کوبا با آن مواجه است.

بعضی مقامات امریکایی اینگونه استدلال می‌کنند که تصمیم در مورد پایگاه بگرام حتی پیچیده‌تر و ضروری‌تر است.

دولت امریکا سال جاری میلادی زندانیان افغان این زندان را به مقامات محلی تحویل داد اما حتی فهمیدن اینکه باید با زندانیان خارجی چگونه رفتار کرد یک مانع بزرگتر برای بستن زندان امریکایی است.

در حالی که جنگ حدود 12 ساله امریکا در افغانستان سال ‌آینده میلادی پایان خواهد یافت، وزارت خارجه امریکا و پنتاگون قادر نبوده‌اند راهبردی برای محاکمه یا بازگرداندن مردانی که از بیش از چند سال است در بگرام نگهداری می‌شوند، ارائه دهند.

در همین حال، جمعیت زندان به خاطر بازداشت مبارزان خارجی در عملیات‌های مشترک نیروهای خاص امریکا و افغانستان در حال رشد است. تازه‌ترین بازداشت شده ماه گذشته میلادی به بگرام فرستاده شد. هیچ کدام از زندانیان به طور رسمی محاکمه نشده‌اند. بسیاری تبرئه شده‌اند تا توسط هیات‌های تجدید نظر نظامی غیررسمی آزاد شوند اما بیشتر آنها هیچگاه آزاد نشدند.

بعضی مقامات امریکایی می‌گویند بهترین راه حل باز نگه داشتن زندان زیر نظر امریکا است و این ممکن است چند دهه ادامه پیدا کند اگر چه به هیچ وجه مشخص نیست که آیا افغانها اجازه چنین کاری را می‌دهند یا خیر.

همانند گوانتانامو مقامات امریکایی چنین می‌پندارند که بخشی از زندانیان بگرام آنقدر تهدید بزرگی هستند که نمی‌توان آنها را به وطنشان بازگرداند زیرا کشورهاشان نمی‌توانند آنها را در حبس نگاه دارند یا نگاه نخواهند داشت.

باز نگه داشتن یک زندان‌ امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 مستلزم اجازه حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان خواهد بود اما وی مصممانه در برابر مراکز بازداشت امریکایی مقاومت کرده است.

فرستادن/حفظ کردن

Leave a Reply

Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • په خوست کې دهیواد دخپلواکۍ ٩٤کليزه په شانداره مراسمو کې ولمانځل شوه
    • احتمال آزادی زندانیان بیشتر طالبان از زندان های پاکستان
    • حامد کرزی برای گرامیداشت از نود و چهارمین سالگرد استرداد استقلال کشور در پای منار استقلال اکلیل گل گذاشت
    • په پکتيکا ولایت کې د هیواد ازادۍ څلورنويمه کليزه ولمانځل شوه
    • پروژه استخراج نفت دریای آمو متوقف شد
    • احتمالا خانم دایانا توسط نیروهای خاص انگلستان به قتل رسیده است: روزنامهٔ میر ور
    • تلاش طالبان برای گشایش دفاتر این گروه در ترکیه و عربستان
    • لوی څارنوال افغانستان از وظیفه اش برکنار شد
    • ترور یک تن از مشران قومی ولایت غزنی توسط گروه طالبان
    • د ننګرهار ولایت د چپرهار ولسوالۍ د پوهنې مدیر ووژل شو