Posts | Comments | E-mail /

افغانستان ، مصاف جدید برای کاندیدان ریاست جمهوری

Posted by on Mar 30th, 2009 and filed under تحلیل. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

colombian_chess_setm600

نویسنده: احمد فرید ثمین

با آمدن فصل بهار همانگونه که بلبلان و عندلیبان به نغمه سرایی آغاز کردند ، کاندیدان ریاست جمهوری ما که ماشاءالله تعداد شان از صدها تن نیز تجاوز می کند آهسته آهسته  به مبارزات انتخاباتی شان آغاز نمودند. درین میان نام آقای عبدالله عبدالله از سوی جبهه ملی و نام آقای عبداللطیف پدرام از طرف حزب کنگره ملی که خواهان تجزیه افغانستان عزیز است سرخط اخبار  امروز کشور را تشکیل می دهد.

ما هرگز مخالف کثرت کاندیدان ریاست جمهوری نیستیم مگرمقام ریاست  جمهوری کشور به گفته معروف مردم کابل که کدام کافی لالی نیست که هرکس و ناکس خود را سزاوار آن بداند. آخر این بلندترین مقام یک  کشور است و رییس جمهور کشور از تمام مردم افغانستان نمایندگی می کند به همین ملحوظ آنانی که رویای این مقام را در روز روشن می بینند باید دارنده بعضی از معیارات باشند که نخستین آن صداقت ،و فاداری و میثاق خدمت به  افغانستان عزیز است و ثاینا آنانی که خواب ریاست جمهوری کشور را در سر می پرورانند باید  دارنده علم و دانش کافی باشند تا بتوانند افغانستان  عزیز را از لجه دیجور بی علمی و بی سوادی به ساحل امید رسانند. نه  اینکه شهادت نامه صنف دوازدهم خود را نیز از برکت  “خیبر بازار” شهر پشاور  ویا  هم از مهر کچالوی قرطاسیه فروشی های شهر کابل به دست آورده باشند!!

 متعجب به این هستیم که چگونه بعضی اشخاص علی الرغم آن که در تلاش تجزیه افغانستان عزیز اند و ملت مظلوم و بیچاره افغان را به نام های “پشتون” ، “تاجک” ، “ازبک” و “هزاره” برای نیل به اهداف و اغراض نامیمون خویش پارچه پارچه   می کنند و اصطلاحات ملی ما را چون “پوهنتون” ، “پوهنحی” و… را نه می پذیرند بازهم خود را شایسته مقام ریاست جمهوری کشور می دانند؟ اگر آنها به تاریخ کشور ما وفا دار  نیستند و قهرمانان کشور ما را علنا دشنام می دهند،   پس چگونه خویشتن را سزاوار قیادت و سیادت آن کشوری  می دانند که  از برکت امان الله خان غازی استقلال اش را به دست آورده است؟؟ اگر آنها به سلحشوری احمد شاه بابا ، میرویس بابا، امان الله خان و داود خان باور نه دارند روی کدام دلیل خود را شایسته مسندی میدانند که ازین رادمردان تاریخ به میراث باقی مانده است ؟؟؟

سال قبل در شهر کابل دریکی از رستورانت ها با یک نوجوانی همصحبت شدم  که به حیث یک ترجمان دریکی از موسسات خارجی کار می کرد از نزدم پرسید: بیادر جان! اوضاع کار ده امریکا چطور اس؟ اگه به امریکا بیآیم می توانم ده وزارت خارجه اش برای خود کار پیدا کنم؟ نخست من تعجب کردم و چنان پنداشتم که شاید موصوف از روی  مزاح  و شوخی از نزدم این سوال را کرده باشد مگر بعدا متوجه شدم که نوجوان شوخی نه می کند و در حقیقت می خواهد که  در وزارت خارجه امریکا کار کند؟!! موصوف را ملامت نه می کنم زیرا در افغانستان استطاعت تکلم به   چند کلمه  انگلیسی بعضی اشخاص بی سواد را به مقامات بلند دولتی و غیر دولتی رساند و درینجا چنان پنداشته می شود که انگلیسی و کمپیوتر نشانه فصاحت وبلاغت است. شاید و باید نوجوان ما تصور کند که در کشوریکه لسان های ملی اش پشتو و دری است ، انگلیس از چنان اهمیت بسزایی بر خوردار است پس در کشور یکه مردم در آن به این لسان تکلم می کنند لاجرم  متکلمین آن به مقامات وزارت و ریاست نایل خواهند آمد. اگر یک ترجمان ما خواب کار کردن در وزارت خارجه امریکا را میبیند ، پس آقای عبداللطیف پدارم ، عبدالله عبدالله ، بشر دوست، شهنواز تنی،عبیدالله نوید ،حلیم تنویر، عبد العلی سراج ، گل آغا شیر زی،  شهلا عطا و محمد رسول نوابی ملامت نیستند که خود را به مقام ریاست جمهوری کشور نامزد کرده اند. آنها نیک می دانند که در انتخابات ریاست جمهوری شاید بیشتر از صد رای به دست آورده نه توانند مگر حد اقل نام ایشان برای چند روز در مطبوعات ذکر خواهد شد. درین راسته خانم شهلا عطا که هیچ کس هم تاکنون نامش را  نه شنیده خوش شانس ترین کاندیدان فوق الذکر است زیرا در جریان مبارزه انتخاباتی اش مطبوعات ازاو به حیث خانم واحدی که به مقام ریاست جمهوری افغانستان مقابله می کند یاد خواهد کرد. حتی همین لحظه “من” و”تو” نیز در موردش صحبت کردیم در حالی که نه “من”  می دانم که او کیست و نه هم “تو”!!!

همانگونه که قبلا نیز به آن اشاره کردیم ما مخالف کثرت کاندیدان نیستیم ونه هم اریکه “ارگ” را میراث کدام شخص خاص می پنداریم مگر چیزیکه عیان است نیاز به بیان نه دارد و آن این است که مقابله اصلی درین انتخابات میان دوکتور اشرف غنی و حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان خواهد بود واینکه کدام یک برنده  این انتخابات خواهد شد وقت و زمان و اراده ملت افغان آن را به اثبات خواهد رساند.

 

فرستادن/حفظ کردن

1 Response for “افغانستان ، مصاف جدید برای کاندیدان ریاست جمهوری”

  1. Vote -1 Vote +1m rahmati says:

    Well Karzia wants to run again, but its shame for us to vote for him, He was the owner of a Hotel in the USA, Now He enjoyed the power that come being presidency, Even those people who we were hoping for them, They start compaign efforts for Hamid Khan, Like Ismail Yoon, Hamid Khan give him money and bought him 2007 Model Truck so he never ever seen that in his life now he enjoyed alot being driving of a truck, Guess what Karzia lost his popularity in our society anymore, We knew that He is Kandahari Sheya Muslim, thats why he supported Sheya in his 7 years time. Khalili and Mohaqiq must vote for Karzia coz Hamid Khan did alot of things for them. Dr. Ghani and Dr. Ahadi are more proffessional and educated people than Karzia and others counter partners, I would Request to Mr. Ahadi Mr. Ghani Mr. Jalali Mr.Sabet to bring your hands together and send one person to run for pesidential election. at that time we will beat Hamid khan and his friends with others candidates badly and hard. I knew some of the websites are compaigning for Hamid khan they got money from him. Like Benawa.com LoyAfghanistan.com TolAfghan.com Afghan-German.com. but look at Mr. Yoon Saheeb, yesterday he was carring somebody else Dool, Now he is Carring Karzia Khan’s Doool. wah whah wah,

Leave a Reply

CAPTCHA Image
Refresh Image
*

Spam Protection by WP-SpamFree

Advertisement

Recently Commented

    Archives by Tag

    ا

    Recent Entries

    • د بندونو او ملا درد ته نوی درمل وموندل شو
    • د اسد دانش صيب ځواني مرګ زوی حسيب الله په مرګ کې!
    • دستگیری ۹ تروریست در ولایت بدخشان
    • طالبان پاکستانی به دولت نواز شریف هشدار دادند
    • صدر اعظم ناروی بخاطر درک بهتر وضعیت کشورش؛ در کوچه های اسلو تکسی رانی کرد
    • اعلام آمادگی هند برای کمک نظامی با افغانستان
    • د قطر د دفتر لړي په ترکیه او سعودی عربستان کښې
    • بان کی مون وارد اسلام آباد شد
    • نیروهای اسپانیایی تا اواخر تابستان امسال بطور کامل ولایت بادغیس را ترک خواهند کرد
    • احزاب افغانستان نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کنند: احمد ضیا مسعود